Wskazania mierników przeciążeń zamontowane do żyroskopu (na stałe do horyzontu)
Wskazania mierników przeciążeń zamontowane do żyroskopu (na stałe do horyzontu)
gosc8123 gosc8123
665
BLOG

Symulacje pomiaru przeciążeń

gosc8123 gosc8123 Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Uproszczona symulacja  obrotu samolotu i pomiaru przeciążeń pionowych i poprzecznych

Symulacja ta ma kilka uproszczeń :

- Stała nośność  o wartości  1,1g…

- zerowa nosnosć kadłuba, w praktyce kadłub też ma jakąś niewielką nośność po jej uwzględnieniu zmiana znaku na przeciwny nie będzie występować przy 90 stopniach a przy około 100 stopniach , zmina znaku + - trochę się przesunie w prawo....

- samolot nie uzyska nośności  odwrotnej ,bo  mała prędkość, wysunięte klapy i podwozie
 (nie chodzi  o samolot akrobacyjny na pełnej prędkości)

- prędkość postępowa 80 m/s    to  około 288 km/h

- prędkość wznoszenia 3 m/s

- symulacja kompletnie nie uwzględnia ewentualnej reakcji pilota,  czyli reakcji  lotek…
Jeżeli   ten  TU-154M miał się podobno obrócić w czasie 1,7 sekundy  o 90 stopni… to co powinny odczytać (i zarejestrować) mierniki przeciążeń pionowych i poprzecznych
(tak teoretycznie…….) ?

Symulacja jest nadzwyczaj uproszczona (szkolna) , a celem jej było zobaczyć  jak hipotetycznie  wynosiły by rejestrowane wartości przeciążeń poprzecznych i pionowych….

nawżaniejsza (najistotniejsz) analiza tego zagadnienia to kąty od 0 do 90 stopni ....

 

Oś X jest wyskalowana w radianach

Czyli dla mniej obeznanych :

-  90 stopni  to jest   (2 * Pi)  / 4 = 1,57 radiana

- 180 stopni to jest (2 * Pi) / 2 = 3,14 radiana

- 270 stopni to jest (2 * Pi) / (3/4)  = 4,71 radiana

Symulacje pomiaru przeciążeń

1 - Symulacja wartości (w jednostkach „g” ) jakie ma odczytywać miernik przeciążeń pionowych (linia niebieska) i miernik przeciążeń poprzecznych (linia czerwona) w symulowanym obrocie  W układzie gdy układ mierników jest zamontowany :
na żyroskopie ( stałe w stosunku do horyzontu )

90 stopni to 1,57 radiana (dla przypomnienia)

Symulacje pomiaru przeciążeń

2 - Symulacja wartości (w jednostkach „g” ) jakie ma odczytywać miernik przeciążeń pionowych (linia niebieska) i miernik przeciążeń poprzecznych (linia czerwona) w symulowanym obrocie  W układzie gdy układ mierników jest zamontowany :
 na stałe do podłogi (do konstrukcji) samolotu…..

90 stopni to 1,57 radiana (dla przypomnienia)

 

Z jednej strony trudno określić bezwzględnie dokładnie wartość przechyłu na podstawie przeciążeń, ale w sposób przybliżony da się to jako tako oszacować…

Ale istotniejsze jest to że dość dokładnie można zobaczyć tendencje…. Czy samolot szybko  (gwałtownie) się przechyla …

I porównując zarejestrowane przeciążenia z raportu Milera stwierdzić czy faktycznie tak szybki obrót ten  TU-154M wykonał jak piszą w raporcie Milera ?

 

Symulacje pomiaru przeciążeń

Wykres przeciążenia  pionowego  z Raportu Milera

Symulacje pomiaru przeciążeń


Wykres przeciążenie poprzecznego z raportu Milera

te wykresy nie zostały nałożone na siebie aby nie zaciemnić obrazu (należy to zrobić w wyobrażni)

W raporcie samolot przechyla się w lewo

w symulacji jest symulowany przechył w prawo, co nie ma wpływa na symulacje przeciążeń pionowych , natomiast symulacja przeciążeń poprzecznych będzie odwrotna (odwrucona sinusoida)

Pomiędzy dwoma gibnięciami a raczej pchnięciami bocznymi, samolot miał lekki przechył i żadnej beczki nie robił  ………….

Nie rozumiem czego oficjalni eksperci  tak prostej rzeczy nie rozumieją i gadają (piszą) coś o jakiejś  beczce…. ????, gdy zapis się urwał coś się mogło dziać że samolot się przekręcił

ewentualnie po drugim gibnieciu mogła się beczka (obrót zaczynać) ale narastanie przeciążenia poprzecznego( do wiekszych wartości ujemnych)  jest zbyt słabe za drugim gibnięciem ...

aby taka teze postawić 

Ale w czasie do 1,7 s za brzozę jest to po prostu wykluczone….

Szkoda pisać że te duże piki (skoki) przeciążeń  są jak najbardziej nie naturalnego pochodzenia…. ponadto wyglądają bardziej na pchniecie niż gibniecie (albo jedno i drógie) 

Zdjęcia przeglądać poprzez naciskanie strzałek lewo prawo na poczatku wpisu 

Zobacz galerię zdjęć:

Wskazania mierników przeciążeń zamontowane do podłogi
Wskazania mierników przeciążeń zamontowane do podłogi Przeciążenia pionowe Przeciążenia poprzeczne
gosc8123
O mnie gosc8123

interesują mnie sprawy sporne

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie